
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ-ΟΜΙΛΟΥ ΟΤΕ
Περιφερειακό Τμήμα Πατρών
Παντανάσσης 56 Πάτρα 26221
Τηλέφωνο : 2610225557 FAX: 2610241118
Αρ.Πρωτ.12
Πάτρα 5/2/2020
Κύριον
Γεώργιο Κουτσιμπογιώργο
Πρόεδρο Πανελληνίου Συλλόγου Συντ/χων
Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ
Βερανζέρου 13
106 77 Αθήνα
(θα ήταν δόκιμο να τεθεί υπόψη των μελών του Δ.Σ. για μελέτη και συλλογική απόφαση)
ΘΕΜΑ :Ασφαλιστικό – Συνταξιοδοτικό
Κύριε Πρόεδρε.
Αν και είσθε πλέον ενήμερος με το υπόψη θέμα , θεωρούμε αναγκαίο να σας επισημάνουμε την αδικία που περιγράφεται και στο σχέδιο του νέου ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού , που έχει ήδη δοθεί προς διαβούλευση και όσον αφορά τους παλιούς συνταξιούχους .
- Οι παλιοί συνταξιούχοι βγήκαν σε σύνταξη με την ισχύουσα τότε νομοθεσία και με τη συμπλήρωση των προβλεπομένων προϋποθέσεων σύμφωνα με την οποία τους κοινοποιήθηκε η απόφαση συνταξιοδότησης παίρνοντας πλήρη σύνταξη και χωρίς να έχουν την ευχέρεια της με αίτησής τους περαιτέρω παραμονής στην υπηρεσία. Κατ΄ εφαρμογή εκείνης μάλιστα της νομοθεσίας έλαβαν εφ΄ άπαξ αποζημίωση μειωμένη γιατί ίσχυσε το πλαφόν του Α.Ν. 99/67 όπως τροποποιήθηκε με τον Α.Ν. 176/67 παίρνοντας το 1/3 αυτού που με το νόμο 2112 δικαιούνταν. Δηλαδή χρηματοδότησαν και τότε το Ταμείο .
Όλα τα μνημονιακά χρόνια οι συντάξεις περιορίστηκαν στο 40 – 50% .
Τώρα που η οικονομία πήρε τα πάνω της αντί να τους επιστραφεί κάτι από τα χαμένα , με τους υπολογισμούς που κάνουν τους φέρνουν ότι τους χρωστάνε (προσωπική διαφορά ). Αλήθεια, ένας νόμος που ψηφίζεται έχει νόημα να ισχύσει από τη δημοσίευσή του στην εφημερίδα της Κυβέρνησης και όχι να έχει δεκαετίες αναδρομική ισχύ. Τούτο γιατί, όπως προαναφέρθηκε, συνταξιοδοτήθηκαν ,χωρίς να το ζητήσουν, και έφυγαν με πλήρη σύνταξη οι πριν το νόμο 4387/2016.
Έρχεται τώρα, τόσο ο 4387/2016 νόμος όσο και το σχέδιο της Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης και αντί να διορθώσει τις αδικίες τις διατηρεί για του παλιούς συνταξιούχους , γιατί θεωρεί ότι έπρεπε να εργάζονται πάνω από 35-40 χρόνια . Αυτό μπορεί να συμβεί μετά το νόμο 4387/2016 γιατί τότε υπήρχε η δυνατότητα να επιλέξει ο κάθε εργαζόμενος να παραμείνει ή να φύγει.
- Αναφέρεται (στο σχέδιο ) ότι η Ανταποδοτική σύνταξη είναι το ποσό της σύνταξης, που αντιστοιχεί στην καταβολή ασφαλιστικών εισφορών βάση των συντάξιμων αποδοχών, του χρόνου ασφάλισης και του ποσοστού αναπλήρωσης.
- Η καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών βάση των συντάξιμων αποδοχών ενέχει την πρώτη αδικία . Τούτο γιατί το ποσοστό των ασφαλιστικών εισφορών ήταν το ίδιο για όλους . Όμως λόγω της τιμαριθμικής πολιτικής, στους μισθούς , για την ίδια υπηρεσία και το ίδιο έργο, για τους παλαιούς, αντιστοιχούσαν και λιγότερα ασφάλιστρα.
- Ο χρόνος ασφάλισης , δεύτερη αδικία . Οι παλιοί συνταξιούχοι, όπως προαναφέρθηκε, εργάστηκαν τόσα χρόνια όσα η τότε νομοθεσία το επέτρεπε με πλήρη σύνταξη. Με ποια λογική τώρα λαμβάνονται και για αυτούς τα 35 ή 40 και πλέον χρόνια. Τούτο θα ήταν θεμιτό για τους μετά το νόμο 4387/16 εξερχόμενους σε σύνταξη γιατί θα είχαν και το δικαίωμα της επιλογής που δεν είχαν οι παλιοί.
- Τέλος και το ποσοστό αναπλήρωσης ενισχύει την αδικία , αφού εξαρτάται από το χρόνο ασφάλισης , που αναφέρθηκε στην αμέσως προηγούμενη παράγραφο.
- Άλλωστε στο πλαίσιο της υιοθέτησης ενός καινοτόμου συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης, θεσπίζονται κατηγορίες εισφορών αποσυνδεδεμένες από το εισόδημα , από τα έτη ασφάλισης και από τον κατώτατο μισθό.
- όσοι έχουν πληρώσει περισσότερα χρήματα στα ταμεία, δικαιούνται και μεγαλύτερης σύνταξης. Κατ΄ αρχήν δεν έχουμε πρόβλημα με την πριμοδότηση. Έχουμε πρόβλημα γιατί δεν δικαιούνται και οι παλιοί συνταξιούχοι. Και τούτο γιατί το ποσοστό για τα ταμεία ήταν ίδιο και για αυτούς που έπαιρναν λίγα χρήματα και γιαυτούς που έπαιρναν περισσότερα. Και βέβαια αυτοί που εργάζονταν σε χρονικές περιόδους και αμείβονταν καλύτερα, για την ίδια προσφορά εργασίας , κρατούνταν για το ταμεία, σε χρήμα, περισσότερα . Επισημαίνουμε ότι το ποσοστό ήταν το ίδιο. Αδικημένοι τότε , αδικημένοι και τώρα.
Πιστεύουμε ότι για τους παλιούς συνταξιούχους , πριν το νόμο 4387/16 θα πρέπει να ληφθεί μια μεταβατική περίοδος που θα αποκαθιστά την ομαλότητα.
Άλλως σύμφωνα με τα παραπάνω οι παλιοί θα χρωστάνε για το υπόλοιπο της ζωής τους , χωρίς να μπορεί κανείς να τους πείσει , από πού τα χρωστάνε, από πού τα δανειστήκανε και τα οφείλουν και μέχρι τέλους του βίου τους να χρωστάνε , αφού 400 € προσωπική διαφορά με τις αναμενόμενες αυξήσεις από το 2023, η εξόφληση είναι αδύνατη.
Έτσι και μόνον έτσι θα έχουν αξία τα αναγραφόμενα στο ΑΘΡΟ 20 του σχεδίου της Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης στις Γενικές Αρχές –Εγγυητική ευθύνη του Κράτους : Το ασφαλιστικό σύστημα διέπεται από τις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης , της ισότητας , της αλληλεγγύης , της αναδιανομής , της υποχρεωτικότητας, της ανταποδοτικότητας, της ενότητας, της επάρκειας και της βιωσιμότητας του συστήματος. Ωραιοποιημένα , εύηχα αλλά κούφια λόγια για την περίπτωση των παλιών συνταξιούχων.
Πέραν των παραπάνω, η ανά τριετία υποχρεωτικές μελέτες της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, οι οποίες επικυρώνονται από την Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν λέμε αν, υπερβαίνουν το περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ, με έτος αναφοράς τα 2009, ποιος μας λέει ότι ο τότε αρμόδιος Υπουργός δεν θα προβεί στην περικοπή της προσωπικής διαφοράς .
Αυτά και άλλα, αγαπητέ πρόεδρε, επικαλούμενοι το ενδιαφέρον και την πίεση του Συλλόγου προς κάθε κατεύθυνση, μήπως και αντιληφθούν οι αρμόδιοι ότι κανείς μετά από τόσα χρόνια λιτότητας και περικοπής των συντάξεων να έχουν συνταξιούχους με χρέος για το υπόλοιπο της ζωής τους .
Με εκτίμηση
Για το Περιφερειακό Τμήμα Πατρών
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Γ. Ζίγκηρης Π. Ρόζης